Læringsmål

1.
Jeg vil med mit ophold i Vietnam tilegne viden om den vietnamesiske kultur. Med dette vil jeg opnå at få en bredere forståelses ramme, for hvordan mennesker reagere i forskellige kulturer. Dette vil give mig en bredere forståelsesramme til mit eget pædagogiske virke i Danmark. Jeg vil igennem mit hverdagsliv og min praktik på Sao Mai observere og spørge ind til den vietnamesiske kultur.  Jeg vil drøfte min undren med mine medstuderende. Jeg vil have en åbensindet tilgang til kulturen og forsøge at deltage på den vietnamesiske kulturs præmisser og samtidig være bevidst om, hvad jeg selv repræsenterer. Yderligere vil jeg  rejse rundt og opleve Vietnam, samt besøge kulturinstitutioner.


2.
Jeg vil igennem min praktik tilegne mig viden om Sao Mai. Jeg vil skabe mig et indblik i deres værdigrundlag og deres ledelsesstruktur sætte mig ind i deres pædagogik, hvorfor gør de som de gør og hvilke overvejelser har de gjort i forhold til deres praksis.
Jeg vil igennem min dagligdag på Sao Mai via mine refleksioner og observationer stille spørgsmål og undren og drøfte dem  med min klasses lærerinder og ledelsen på Sao Mai.

3.
Jeg vil lave et pædagogisk projekt, hvor jeg vil undervise et barn i min klasse i tal og farver. Hvordan: Jeg vil tilrettelægge et undervisningsforløb, hvor jeg vil undervise et af børnene i tal og farver. Jeg vi have fokus på min rolle som pædagog og motivator i min tilrettelæggelse af projektet, hvordan jeg kan skabe det bedst mulige læringsmiljø for det pågældende barn. Jeg vil inddrage mit linjefag SKB i projektet.

4.
Hvordan kan jeg som studerende på Sao Mai være imødekommende for deres kultur, normer og værdier, men samtidig være bevidst om den vestliges kultur, normer og værdier, som jeg repræsenterer, og yderligere forholde mig objektivt og neutralt i det kulturclash der vil opstå i forhold til børnesyn, omsorg og tilgang til mennesker. 
Jeg vil forsøge, at have en åben og ydmyg tilgang til kulturmødet, uden at være fordømmende. Jeg vil bruge min logbog til, at skrive mine observationer og diskuterer mine refleksioner med mine medstuderende omkring ”hvad kan vi lære af dem og hvad kan vi lære dem – kan der laves et mix?” ”Hvor støder vi hovedet mod en mur og hvor er der muligheder”. Det vil jeg gøre for at styrke min egen identitet og virke som pædagog og menneske i mit fremtidige virke, samt give mig en større ballast og tolerance i mødet med fremmed kultur.

5.
Hvordan kan jeg som pædagog bidrage konstruktivt til løsningen af indbyrdes konflikter mellem børnene og hvordan finder jeg en balance i min måde at gribe ind på som tilgodeser barnets/børnenes muligheder for at tilegne sig erfaring med at løse deres indbyrdes konflikter i det gensidige samspil?
Jeg vil ud fra min dagligdag, drøfte konfliktepisoder med lærerinderne på stuen ”hvad ser i, hvad ser jeg? Hvordan kan vi ændre det?”. Desuden vil jeg benytte mig af min logbog og drøfte det med mine medstuderende på Sao Mai. Desuden vil jeg tilegne mig viden igennem relevant faglitteratur.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar